Gedreven
Onafhankelijk
Eerlijk
Deskundig

In hypotheken

Nieuws & Blogs

Volgens consumentenbond verkopen veel hypotheekadvieskantoren veelal gebakken lucht met abonnementen

Share on facebook
Deel bericht
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-mail

De serviceabonnementen die veel hypotheekadvieskantoren bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat concludeert de Consumentenbond na bestudering van 18 abonnementen. Wat er wordt aangeboden, valt veelal al onder de wettelijke zorgplicht of zijn nonsensdiensten.

De Consumentenbond bekeek 18 abonnementen van 7 grote hypotheekketens, 3 grote intermediairs en 8 kleinere advieskantoren. De adviseurs bieden serviceabonnementen aan voor nazorg en als aanvulling op het verstrekte hypotheekadvies. De kosten hiervoor variëren van €7 tot maar liefst €50 per maand.

Wettelijke zorgplicht

Bijna alle abonnementen bevatten diensten als: beheer van de hypotheek, beantwoorden van vragen over het product of advies, gewijzigde klantgegevens verwerken of een nieuw rentevoorstel doen na afloop van de rentevaste periode. Maar deze diensten vallen onder de wettelijke zorgplicht van de tussenpersoon bij het afsluiten van een financieel product. Consumenten moeten die zaken dus sowieso krijgen, zónder aanvullend abonnement en zonder bijbetaling.

Andere aangeboden diensten, zoals: 24/7 bewaking van de hypotheek, toegang tot een veilige online omgeving en het aanmaken van een klantprofiel zijn ronduit gebakken lucht.

‘Misleidend’, vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Consumenten gooien hiermee jarenlang geld weg voor een nutteloze dienst. Maandelijks betalen voor service bij je hypotheek is überhaupt onnodig. Want welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar? Bovendien: als je toch iets wezenlijks wilt veranderen aan je hypotheek, dan betaal je ook mét zo’n abonnement vaak nog advieskosten. Je kunt dus beter alleen voor een advies betalen op het moment dat je het nodig hebt.’

Uit meldingen bij de Consumentenbond blijkt dat consumenten zich soms onder druk gezet voelen om een abonnement aan te gaan. Bijvoorbeeld wanneer een adviseur vlak voor de definitieve ondertekening van de hypotheekakte nog met het abonnement komt aanzetten. Of door de klant voor te spiegelen dat hij zonder abonnement hoge uurtarieven moet betalen. En dat voor elke keer als hij een vraag over zijn hypotheek heeft.

De Consumentenbond wil dat adviseurs informatie op hun website zetten over de kosten en de inhoud van hun serviceabonnementen. Ook moeten ze daarbij vermelden waar consumenten recht op hebben zónder abonnement. Zo kunnen consumenten op een zelfgekozen moment zelf een afweging maken en aanbieders met elkaar vergelijken.

Nimma Hypotheken kan niet bevestigen of ontkennen dat dit daadwerkelijk gebeurt bij veel hypotheekadvieskantoren maar wil benadrukken dat de werkzaamheden die genoemd worden door de Consumentenbond zoals het beheer van de hypotheek, het beantwoorden van vragen over het product of advies, gewijzigde klantgegevens verwerken of een nieuw rentevoorstel doen na afloop van de rentevaste periode tot de nazorg en service van de diensten van Nimma Hypotheken behoort en dat we daar geen kosten voor berekenen. Nimma hypotheken biedt klanten geen serviceabonnement aan; je hebt gewoon recht op deze service.

 

Nimma Hypotheken: Goed in Hypotheken!